Saturday, July 28, 2012

the more EXPERIENCE!

Assalamualaikum n
Salam Ramadhan peeps!

Betul orang kata pengalaman mengajar kita untuk menjadi lebih matang dan pengalaman itu sendiri adalah the best teacher serta membuka minda kita sendiri.

Based on the statement above, saya n beberapa org lagi matestelah mengadakan satu survey ke beberapa buah tempat untuk mengadakan satu program berkenaan dgn course subject.

Antaranya:
 
1. Perkampungan Orang Asli Bukit Lagong
2. Perkampungan Orang Asli Ulu Batu
3. Perkampungan Orang Asli Kg. Bukit Kala
4. Pusat Jagaan Rumah Amal Cheshire
5. Zoo Negara

Pengalaman la, tak penah dalam hidup pergi perkampungan orang asli, jalan nak masuk ke perkampungan tu macam ular kene palu. dengan lopak sana-sini. masuk-masuk je kat kawasan perkampungan tu.

"mak aiiii, anjing!, macamana ni nak tny2 orang."

memang extreme la, dengan gaya diaorang tak berkasut. boleh diibaratkan anjing kat perkampungan tu macam kucing. ada yang Islam, Kristian n agama masing2. kami menjadi lebih confuse atau dikenali sebagai keliru untuk mengenal pasti agama yang dianuti sebab kalau jumpa nak bg salam ke tak?
then, we meet the Tok Ketua. he said, theres no differences between us, its mean melayu n masyarakat orang asli, knp orang asli sbb diaorang hadir semasa sebelum kehadiran british jepun dan sebagainya dan melayu adalah golongan yang telah dilahirkan dalam keadaan moden drpd mereka. Bahasa pertuturan antara adalah seperti kita sebagai orang melayu. please think outside the box.

DAN pengalaman ini juga membuatkan saya menjadi phobia untuk drive didalam kawasan perkampungan orang asli dan pendalaman. anjing, bukit bukau, jln yang kejap atas kejap bawah! OH MAN! itulah yang yang dinamakan pengalaman.

Next is rumah amal, kat situ, there is one guy ni guide kitaorang, tunjuk blokblok bangunan, kelas-kelas. n jumpa dengan penghuni-penghuninya. kesian tengok orang-orang tua kat situ, terbaring ade yang duduk atas wheelchair. kesian!!!!

then Zoo negara, tempat ni dah common sangat. kitaorang just pergi and ask for some info to make the proposal. n parking dia mahal kot,tak sampai 5 minit da RM 5.50. fixed! pergh!berderau!
but this is the experience of gaining the knowledge for the future.

Actually, at the first, hampa! but selepas ke rumah kebajikan tu, semangat semula n i told to my friends, "chill, ujian di bulan yang Ramdhan ni nak tahu kite ni mampu or x."
Alhamdulillah, everything berjalan lancar. thanks to Ya Allah~



k, bye
Wassalam 
:)


No comments:

Post a Comment